Minä osasin!

maaliskuuta 17, 2016

Noin vuosi sitten vietin lähes kaiken vapaa aikani omien kaavojen kimpussa. Piirsin, ompelin, muokkasin, piirsin, ompelin ja muokkasin. Jatkoin samaa ympyrää viikko tolkulla ja ompelin lukemattoman määrän huonosti istuvia raglanhihaisia tunikoita. Lopulta luovutin ja totesin, että minun hartiat on varmasti väärän malliset. Turhautuneena ajattelin, etten varmasti edes tarvitse sellaista kaavaa. Opinhan piirtämään istuvan peruskaavan ja sain valmistettua sopivia vaatteita, joten antaa raglanhihaisten tunikoiden olla. Päätin unohtaa ideat ja pyrin keskittymään muihin kaavoihin. Hyvin tässä olen onnistunutkin. Niin hyvin, että tuolloin romukoppaan heitetyt ideat ovat todella jääneet unholaan. Viime aikoina olen kuitenkin hieman vilkuillut niitä raglanhihaisia yläosia. Ihaillut ja haaveillut. Muistellen jopa niitä aikaisempia ideoita. Ne olen kyllä suutuspäissäni onnistunut todella unohtamaan. Olen jopa etsinyt uusia ideoita. Miettinyt kyllä hiljaa itsekseni, että kaavan puuttuminen tekee ideoista turhia. Viime viikolla lopulta sisuunnuin ja päätin, että kyllä minun nyt on pakko osata yksi helskutin kaava piirtää. Ei se voi niin vaikeaa olla. Onhan siinä muutkin onnistunut. Aloitin täysin alusta. Piirsin kaavat ja ompelin jännittyneenä. Oi kuinka paljon minun vatsaani kipristi kun kauhulla kuvittelin jo kuinka epäonnistunut tämäkin yritys olisi. Ei ollut suuri luotto taitoihini kun silmät kiinni puin tunikaa päälle. Kurkistus peiliin, hartioihin ja kainaloon. Ensimmäisenä ajattelin, missä ne rypyt on? Tunnustelin vaatetta päälläni, nostelin käsiä, istuin ja kävelin. Uskomatonta tunika tuntui aivan sopivalta. Ei kiristä, ei purista, ei vedä eikä kinnaa mistään. Aivan huikeeta, minä onnistuin! Vai mitäs olette mieltä?

ompelu, tunika, raglanhihat, kaavoitus
  

ompelu, tunika, raglanhihat, kaavoitus

Tällä saavutuksella osallistun Hommahuoneen värihaasteeseen aiheena vastavärit. Valintana vihreä ja punainen. Ei kumpikaan suosikkejani, mutta tästä tykkään. Onneksi on mukana pinkkiä ja mustaa. Pitkän harkinnan jälkeen tämä Verson puodin Toini trikoo tarttui mukaani syksyllä Tampereen kädentaito messuilta. Nyt tunikalla on jo melkoista tunnearvoa kaava suorituksen ansiosta.




Ensi viikolla onkin luvassa mustaa ja valkoista kun Vaapulan keväthaaste ja Hommahuoneen värihaaste jatkuvat mustavalkoisina.

You Might Also Like

21 kommenttia

  1. No todella, ei rypyn ryppyä! Hyvä sinä! ♡♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! <3 Minä kyllä ihan hämmästyin, miten vihdoin onnistuin näin hyvin :)

      Poista
  2. Hyvä sinä! Onnistumisen ilo huokuu kuvista. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ei ihme, olen kyllä niin tyytyväinen loppu tulokseen :)

      Poista
  3. Todella onnistunut kaavoitus ,ihana tunika! Minä tykkään raglanmallista..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Nyt minäkin tykkään, näitä tulee varmasti lisää :)

      Poista
  4. Pikku Akan kanssa samaa mieltä. Onnistumisen ilo todella näkyy! Tuo tunne on kyllä ompelemisessa parasta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Onnistuminen tuo ihan uutta intoa ompeluun :)

      Poista
  5. Mahtavaa! Hyvin istuu ihana tunika :)

    VastaaPoista
  6. Jes! Hyvä sinä, olet niin taitava!:) tunika istuu tosi kauniisti! luulin että raglanhihoja on mahdoton saada istuviksi, mutta kiitos tästä tsemppauspostauksesta, se todellakin on mahdollista!:) Ehkäpä tässä jonain päivänä itsekin taas innostun muokkailemaan raglankaavoja:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Kyllä minäkin ajattelin jo, että se on mahdotonta. Onneksi päätin vielä kerran kokeilla! Vuoden tauko asiaan teki hyvää, olin unohtanut jo aikaisemmat yritykset ja pystyi aloittamaan ihan alusta piirtämisen :)

      Poista
  7. Istuu kyllä hyvin ja ihana iloinen postaus tämä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Voittaja fiilis laittaa hymyilyttämään :)

      Poista
  8. Oo, sie teit sen!!!! Upea istuvuus ja ei kannattanut luovuttaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Taidat muistaa vuoden takaiset taisteluni ryppyjä vastaan ;)

      Poista
  9. No ihan mahtavaa! Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä, että onko siulla jokin koulutus tähän vai ihanko kylmiltään osaat piirtää kaavoja? Ihailen taitoa valtavasti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ei ole koulutusta, vain intohimo ompeluun ja uuden oppiin :) Netistä ja kirjoista olen lukenut kaavoituksesta ja suorasta viivasta lähtenyt liikkeelle. Ei riitä ihan yks tai kaks hutia matkan varrella ;)

      Poista
    2. No vau! Olet kyllä sitkeä ja taitava :)

      Poista
  10. Hattua nostan sinulle! Hieno suoritus ja kyllä on tosi hyvin istuva raglan :). Se ei kyllä ole helpoin kaavoitettava, joten olet kyllä onnistunut upeasti. Kaunis tunika ja ihana ilo välittyy kuvista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ei ollut kyllä helppoa, varmasti haastavin kaava minkä olen piirtänyt :)

      Poista

Kiitos kommentista!