DIY hupullinen tuubihuivi

helmikuuta 25, 2016

Hupullinen huivi. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen idea. Ajattelin tehdä ohjeen oman versioni toteutukseen. Ei ollut tuubihuivin ompeluohjeiden kuvaaminen aivan niin helppoa kuin luulin. Yleensä yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta tässä tapauksessa on varmasti myös hieman selitettävä ohjeistusta. Toivottavasti ohjeesta tuli ymmärrettävä. Kysy ihmeessä, jos jokin kohta jää epäselväksi. Saa ehdottomasti myös mainita, jos huomaat virheen.


Ensimmäisenä leikataan kankaat. Minun huivi kappaleet, musta päällinen ja raidallinen vuori ovat 40cm korkeita ja 160cm leveitä. Hupun alareunan leveys on kokonaisuudessaan 60cm. Kuvassa kankaat on taitettuna kaksin kerroin leveyssuunnassa. Ihan sellainen pikku vinkki tämän homman helpottamiseksi, ei kannata valita kangaskaapista niitä kaikkein kippuraisimpia kankaita kuten minä tein. Vaikeuttaa meinaan huomattavasti hommaa kun kangas ei pysy aloillaan :)



Ensin ommellaan huppujen takasaumat ja huivi kappaleet yhteen pitkältä sivulta oikeat puolet vastakkain. Olisikohan tästäkin kuitenkin kannattanut ottaa kuva? Seuraavaksi merkitse huiviin keskikohta ja nuppineulaa huput kiinni huivin reunaan oikeat puolet vastakkain kuten alla olevassa kuvassa. Surauta huput kiinni.


Kun huput on kiinni taita huivi kaksin kerroin oikeat puolet vastakkain kuten kuvassa. Nuppineulaa ja ompele avonainen reuna ja huput kiinni toisiinsa. Huivin toinen pitkä reuna ommeltiin jo ensimmäisessä vaiheessa. Ajattelin mainita, kun itse aloin miettimään tätä kirjoittaessa, koskas se ommellaan :)


Käännä huivi oikein päin ja taita kaksin kerroin leveyssuunnassa. Nuppineulaa ensin vuori kankaat oikeat puolet vastakkain kiinni toisiinsa muutamalla neulalla, jatka "ympyrän" nuppineulaamista niin pitkälle kuin pystyt. Vaikket käyttäisi ompelussa muuten nuppineuloja tässä kohdassa kannattaa laittaa, nähdäksesi saatko ympyrän kiinni. Jos saat, olisi ommellessa mennyt purku hommiksi. Itselleni tämä kohta tuppaa olla haastava. Jokusen kerran on tullut tehtyä tuttavuutta ratkojan kanssa.


Mistä tiedät, että homma menee oikein? Kun sinulle jää kääntöaukko, mistä loput huivista tulee. Kuten alla olevissa kuvissa. Kun kankaat on oikein et pysty ompelemaan suljettua ympyrää.





Lopuksi käännä huivi oikeinpäin ja sulje kääntöaukko käsin tai koneella ommellen. Nythän kääntöaukko jäi oikealle puolelle, koska minusta kääntöaukko on helpompi ommella "näkymättömästi" kiinni mustassa kuin raidallisessa kankaassa. Voit nuppineulata ympyrän myös niin, että kääntöaukko jää sisäpuolelle.


Nyt huivi olisi käyttöä vaille valmis. Itselleni heräsi vasta toteutuksen tässä kohdassa ahaa elämys, nythän huivin saumakohta on edessä! Eihän se onneksi siihen jää. Laita huivi kaulaan, huppu päähän ja kiepauta etu osa taakse niin sinnehän se sauma jää taakse piiloon. Aloin kyllä jo miettimään, miten toteutus menisi, jos laittaa huivin sauman taakse hupun sauman kohdalle...

You Might Also Like

20 kommenttia

  1. Vähänkö tyylikäs ja kätevä huppuhuivi! Tällainen pitää saada itsellekin!

    VastaaPoista
  2. Tarvisinkohan määkin tuollaisen? Näyttää niin kätevälle ja nyt ois hyvät teko-ohjeetkin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietenkin tarvitset! :) Ja tämä on vielä nopeasti valmis.

      Poista
  3. Näppärä huppuhuivi! Kiva kun ohjeen teit, saattaa joutua testaamaan :)

    VastaaPoista
  4. Ihana! Toissa jouluna tehtailin huppuhuiveja merinovillasta, löytyy kuvia blogista:) tilasin sillon ihan kaavan siihen ja siltikin jouduin ekassa purkuhommiin kun ompelin väärin:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Pitääkin käydä katsomassa :) En tullut edes ajatelleeksi, että tällaiseen vois löytyä jostain kaava! Mä oon purkanut ihan tavallisenkin tuubihuivin niin monta kertaa, ettei ole tosikaan :D

      Poista
  5. Tämä olisi just hyvä kun en tykkää pipoista. Voisi vaan nostaa tarvittaessa päähän ja muuten olisi huivina. Hyvä värityskin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tämä on kyllä tosi kätevä :) Olen vallan ihastunut mustavalkoiseen raitaan!

      Poista
  6. Näppärä huivihuppu! Tällaisia voisi tehdä talven juhliin, kun ei kampausta viitsi kamalasti sotkea pipolla, mutta pää tarvitsee kuitenkin jotain suojaa.

    VastaaPoista
  7. Huippu!!! Just oon tuubihuivia aikonut alkaa surautteleen mut tää on vielä passelimpi idea! Paljonko tarviin yhteensä kangasta jotta saan huivin ja hupun?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Jos teet vuorin ja päällisen samasta kankaasta niin riittää 120 cm (täysleveys vähintään 155-160cm), jos eri kankaista kuten minä niin molempia kankaita 80cm. Mulla hupun korkeus on siis 40cm, vuori 40 cm ja päällinen 40cm.

      Poista
  8. Uuuuu, tää on kiva! Menee varmasti kokeiluun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mukava kuulla, ei muuta kuin ompelun iloa sinulle! :)

      Poista

Kiitos kommentista!