DIY - Babynest ohje

marraskuuta 07, 2015

Vihdoinkin lupaamani babynestin ompelu ohje. Toivottavasti ohjeesta on apua ja mahdollisimman moni tarvitseva löytäisi sen. Olen yrittänyt tehdä ohjeesta selkeän ja ymmärrettävän, mutta kysykää ihmeessä jos jokin kohta jää epäselväksi.

Tarvikkeet:
1,2metriä kangasta
2,5 metriä vanulevyä (keski paksua)
3 metriä vinonauhaa
3 metriä nyöriä

Aloitetaan kaavojen piirtämisestä. Alla olevassa kuvassa näet (toivottavasti) kaavan mitat. Kysykää, jos ette erota mittoja. Kuvaa klikkaamalla sen pitäisi vielä hieman suurentua. Piirrä babynestin pohja kaava myös erikseen.



Seuraavaksi leikkataan babynest kangas. Pelkällä pohjan kaavalla leikataan pohjaan tuleva vanulevy. Minä laitoin pohjaan yhteensä neljä kerrosta vanulevyä päällekkäin. Miettiessäsi kuinka monta kerrosta vanua laitat, ota huomioon ompelukoneesi kyky ommella paksuja kohtia. Esimerkkinä minun Pfaff Ambition 1.0 ei hätkähtänytkään tästä määrästä.



Piirrä babynest kankaaseen pohjankuvio. Minulla on merkkauskynä tätä varten, mutta saattaahan merkitseminen onnistua pelkillä nuppineuloilla. Näitä merkkaamiasi viivoja pitkin ompelet pohjan vanulevyt paikoilleen. Siitä enemmän hieman myöhemmässä vaiheessa.


Nyt käännetään babynestin kankaat oikeat puolet vastakkain ja huolitellaan reunat. Minä huolittelin saumanvarat saumurilla ja ompelin vielä ompelukoneen suoralla saumuri ompeleen viereen. Jos käytössäsi on pelkkä ompelukone voit huolitella siksakilla ja suoralla ompeleella. Käännä babynest tämän jälkeen oikein päin. Saumojen silittäminen tässä kohdassa ei olisi pahitteeksi.


Ompele nyt vinonauhasta nyörille kuja. Asettele ja nuppineulaa vinonauha äsken ompelemasi sauman päälle oikealle puolelle. Ompele vinonauha ompelukoneen suoralla kiinni molemmista reunoista. Pujota nyöri tähän kujaan hakaneulan avulla.


Seuraavaksi asetellaan pohjan vanu paikoilleen. Varmista, että vanulevy pysyy koko ajan piirtämäsi viivan alla. Ompelun helpottamiseksi, yritä kiinnittää vanut paikoilleen pitkillä nuppineuloilla. Ompele vanulevy kiinni ompelukoneen suoralla, merkkaamaasi viiva pitkin. Seuraavaksi on ehkä koko projektit hikisin ja hankalin vaihe, vanulevyn sullominen reunojen sisään. Leikkasin lopun vanulevyn kahtia ja kiersin molemmat palat rullalle. Vanulevy on siis kahdessa osassa reunan sisällä. Sitten vain sullotaan rulla käsin reunan sisään. Helpointa olisi varmaan kun saisi riittävän pitkän palan vanua kerralla, ettei sitä tarvitsisi katkaista. Toisesta päästä työntää vanun mahdollisimman pitkälle ja alkaa repiä sitä eteenpäin toisesta päästä. Tätä kohtaa on lähes mahdotonta selittää sanoin, eikä tuo kuvaaminenkaan samalla oikein onnistunut. Alempana näette kyllä hienon kuvaus yritykseni. Todistettua on kuitenkin, että vanun saa sullottua yksin, ilman kättä pidempää apuna. Kun vanu on paikallaan huokaistaan helpotuksesta, melkein valmista.



Viimeisenä huolitellaan avonaiset reunat vinonauhalla, jottei vaivalla laitetut vanut pääse pihalle. Minä huolittelin ensin avonaiset reunat kiinni siksakilla. Ei pääse kangas purkaantumaan. Yritä sulloa vanua nyt mahdollisimman kaus reunasta jotta saat vinonauhan kiinni helposti. Huolellinen nuppineulaaminen on myös avuksi. Ompele vinonauha kiinni ompelukoneen suoralla ja varmista, että kangas pysyy koko ajan kunnolla vinonauhan välissä.


Lopuksi huolitellaan vielä nyörin päät ja kiristetään babynest niistä oikeaan muotoonsa.


Ei muuta kuin suoria saumoja ja ompelun iloa!

You Might Also Like

23 kommenttia

  1. Ooh, wau! Tätä pitää kokeilla joskus!
    Kiitokset ohjeesta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mukava kuulla, että otat ohjeen käyttöön :)

      Poista
  2. Onpa kaunis pesä! :) Ohjetta miettiessäni, olisiko mahdollista ensin asetella pussin reunoille ne vanurullat ja sitten vasta ommella tuo pohjan neliö? Vai menisiköhän liian ahtaaksi ommella.. Hieno lopputulos joka tapauksessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Empäs ole tullut ajatelleeksi :) Eiköhän se olisi ihan mahdollista, jos saa vain pidettyä vanurullat reunalla oikealla paikallaan. Se voi olla todella haastavaa. Sinun tarvitsee kokeilla, kerro sitten minulle onnistuitko :)

      Poista
  3. Selkeä ja hyvä ohje! Minäkin mietin tuota, että onnistuisikohan se reunan ompelu ensin...Nyt tarvitsisi jonkun ystävän saada vauva, niin voisi testata :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Voihan näitä tehdä vain ompelun ilosta, niin minä tein :D

      Poista
  4. Tosi upea ja hyvät ohjeet, melkein harmittaa, ettei omassa perheessä ole tuollaiselle tarvetta ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Minusta on pikemminkin onni, ettei itsellä ole tälle käyttöä :D

      Poista
  5. Hyvä ohje! Tälle olisi todellakin ollut käyttöä jokunen vuosi sitten:)

    VastaaPoista
  6. Jos ei itseltä onnistu ompelu, niin Oulussa sijaitsevasta ompelimosta Miona design saa käymällä tai netin kautta tilattua ihanan babynestin, jossa päällinen on vauvalle parhaiten sopivaa luomupuuvillaa :-)

    http://www.mionadesign.fi/kauppa/item/9-babynest

    VastaaPoista
  7. Vanulevyrullan toiseen päähän voi sitasta tiukasti pitkän nauhan kiinni ja vetää rullaa sisälle reunakujaan nauhalla. Jos vanulevyrulla on liian lyhyt, voi vanulevyä ommella pidemmäksi ja sitten rullata ja vetää kujaan.

    VastaaPoista
  8. Saanko linkata ohjeen omaan blogiini? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän olisi kiva! Taidankin käydä tutustumassa blogiisi :)

      Poista
    2. Aloitin vasta eilen enkä ole vielä uskaltanut julkaista sitä :D

      Poista
    3. Muistan kuinka vaikeaa oli ensimmäisen postauksen julkaisu :) Hyvin se menee!

      Poista
  9. Hei.

    Vuosien tauon jälkeen ryhdyin ompelupuuhiin tämän kanssa. Osaisitko auttaa kokoon liittyvässä kysymyksessä? Minulla itsetehty kehto ja mietin mahtuuko tämä tällaisenaan.. Minkä kokoinen (pituus/leveys) on valmiilla pesällä? Taipuuko reunat helposti päistä ihan "pystyyn"?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa, kyllähän laitoit kiperän kysymyksen :) Itselläni ei ole yhtään tällaista valmiina, että voisin tarkistaa mitat. Epäilen, että pesän kokoon valmiina ja reunojen taipusuuteen vaikuttaa paljon se kuinka paksusti laittaa vanua. Ei minusta nyt kyllä valitettavasti oikein tainnut olla apua..

      Poista
  10. Hei! Pesitkö kankaan ennen ompelua eli onko ohje kutistetulle vai tehty suoraa uudelle kankaalle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Tuossa 1,2 metrissä pitäisi olla riittävä kutistumisvara. Olen sen verran käsittelyaine kammoinen, että esipesen kankaat aina ennen ompelu :)

      Poista
    2. Okei selvä kiitos paljon (:

      Poista

Kiitos kommentista!