DIY - taskullinen tunika

heinäkuuta 18, 2015

Minä olen toden teolla innostunut kaikista taskullisista tunikoista. Jotta muidenkin olisi helpompi innostua, tein ohjeen taskujen ompeluun. Vastaan mielelläni kysymyksiin, jos jokin kohta jäi mietityttämään.


Ensin tottakai piirretään kaavat ja leikataan kankaat. Minun tunikassani taskut on todella suuret, voit muokata taskun kaavan haluamasi kokoiseksi. Alla olevissa kuvissa näet piirtamäni taskukaavan mittoja sekä leikatut kankaat.



Aloitetaan kanttaamalla taskunsuu. Aseta ulompi taskukappale ja helma nurjat puolet vastakkain. Seuraavaksi tehdään tarvittavat laskutoimitukset. Mitataan ensin taskunsuu, minulla se on 32cm. Nyt tämä luku jaetaan neljällä (32 : 4 = 8). Laitetaan taskunsuulle merkit nuppineuloilla 8cm välein (näkyy, joskin vähän huonosti alla olevassa kuvassa).


Seuraavaksi lasketaan sopiva resorikantti kertomalla taskunsuun pituus 0,75 (32 X 0,75 = 24). Leikataan tämän pituinen resori ja jaetaan vielä resorinkin pituus neljällä ( 24 : 4 = 6). Laitetaan resoriin merkit nuppineuloilla 6cm välein. Seuraavaksi nuppineulataan resori taskunsuulle näiden molempien laskettujen merkkien mukaan (kuten alla olevassa kuvassa). Harsitaan resori kiinni taskunsuulle ompelukoneella. Suora ommel, pitkä ja löysä tikki, resori pysyy näin paikallaan kanttaamiseen loppuun asti ja harsinta on helppo purkaa lopuksi. Harsiessa venytä resoria samanmittaiseksi kuin taskunsuu. Huomioi, että venytät varmasti vain resoria koska taskunsuuta ei saa venyttää.


 Käännetään resori saumanvaran päälle ja nuppineulataan kiinni, kuten alla olevassa kuvassa.


Kanttaa taskunsuu valmiiksi ompelemalla resorin päältä peitetikkikonella tai ompelukoneen kaksoisneulalla. Tämän jälkeen voit purkaa harsinan pois. Alla olevassa kuvassa näkyy vielä minun harsintani.


Nyt ommellaan taskupussi valmiiksi. Laita sisempi ja ulompi taskukappale oikeat puolet vastakkain. Nuppineulaa halutessasi kiinni ja ompele taskukappaleiden kaarevat reunat yhteen. Ommeltava reuna on merkitty kuvassa nuppineuloilla.


Minä kiinnitän taskupussin reunat ylhäältä ja sivulta helmaan kiinni nuppineuloilla. Voit myös harsia ne kiinni ompelukoneella. Näin taskupussi pysyy paikallaan kun ompelet vaatteen valmiiksi. Taskujen osalta vaate on nyt valmis. Vaatteen kasaaminen on hyvä aloittaa ompelemalla etuhelma kiinni etukappaleeseen oikeat puolet vastakkain.





Ei muuta kuin ompelun iloa!

You Might Also Like

13 kommenttia

  1. Vastaukset
    1. Kiitos Kätsä! Toivottavasti löytyy käyttäjiä :)

      Poista
    2. Mulla ainakin menee kokeiluun :)

      Poista
    3. Mulla ainakin menee kokeiluun :)

      Poista
  2. Kiitos! Nyt vain kunhan saisi tällaisen aikaiseksi, ihan huippuohje ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Onneksi huomasit ohjeen!

      Poista
    2. Heips, siulle olisi haaste blogissani :)

      Poista
  3. Hieno ohje:),,kyllähän mie tuon kaskun ompelisin,,kun ensin pitäs osata tehdä tunikan kaava,,ja sitä en osaa itse piirtää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voit muokata taskut mihintahansa tunikaan :) Valitset vain itsellesi sopivan perus valmiskaavan vaikka jostain lehdestä. Leikkaat rinnan alle tai vyötärölle sauman ja piirrät taskun suut helmakappaleeseen. Piirrä taskun reuna helman sivusauman mukaiseksi ja ompelet taskut kuten ohjeessa. Olikohan nyt yhtään ymmärrettävästi selitetty? :)

      Poista
  4. Juuri tuollaista taskutunikaa epätoivoisesti etsin, vaan ei ole löytynyt. Voisiko tuollaisen tilata kun ei itse osaa ommella? lennupilet@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Kyllä Unelmallisia vaatteita saa tilattua, löytyy valmiina kaupasta ja tilaustyönä ommeltuna :) Laitan sinulle tarkemmin sähköpostia asiasta!

      Poista

Kiitos kommentista!