Hakaneuloista mekko ja ensimmäinen kanttaukseni

marraskuuta 17, 2014

Usein kuuntelen ja tässä tapauksessa luin liikaa facebookista muiden mielipiteitä uusista asioista. Näiden mielipiteiden pohjalta luon itselleni ennakkoluuloja ja paineita uusia asioita kohtaan. Pääntien kanttaus on yksi näistä muiden kertomista möröistä. Olen aina huolitellut pääntien ilmeisesti muotokaitaleella koska se on helppoa ja osaan sen. Näin ei kuitenkaan mielestäni kuulu tehdä, lopputulos ei miellytä silmääni eikä näytä ammattimaiselta. Olen lukenut paljon pääntien kanttaamisesta kuinka vaikeaa se on, tulee ryppyjä ja pääntie alkaa lörpöttämään ikävästi. Päätin kuitenkin ottaa härkää sarvista, unohtaa muiden puheet ja opetella kanttaamaan. Uskomatonta minkä näköinen tuli ensimmäisestä kantistani! Ei ryppyinen eikä pääntie lörpötä yhtään. Nyt minulla on oma mielipide kanttaamisesta. Se ei ollut yhtään niin vaikeaa kuin pelkäsin. Ommellessa paasasin koko ajan hiljaa mielessäni, voi miksi pilaat ihanat hakaneulasi. Yllätyksekseni pelko ja jännitys oli aivan turhaa. Opin myös miksi ompelukoneessani on nopeuden säätö. Kun kaasu jalka on yhtään niin painava kuin minulla, on uuden opettelu ja pikku tarkan työn tekeminen huomattavasti helpompaa kun laittaa nopeuden hiljasimmalle :)



Hakaneula trikoo on Tyyne-esteriltä. Mekon kaava on Suuri Käsityö lehden numerosta 9/2014. Kaavan koeversion tein Nanson trikoosta. Muutaman oman muokkauksen olen alkuperäiseen kaavan tehnyt. Tällä kertaa lyhensin helmaa, ettei se näy ikävästi talvitakin alta. Hihat pidensin resorilla täysmittaiseksi.





Toivottavasti tämä innostaa muitakin kanttaamista kammoksuvia kokeilemaan ja onnistumaan! :)

You Might Also Like

4 kommenttia

  1. Hieno tuli! Mulla on vielä tämä mörlö selättämättä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Suosittelen kokeilemaan, tiedä vaikkei se olisikaan niin vaikeaa ;)

      Poista
  2. Onneksi olkoon! Hieno lopputulos, ja mukavuusalue on laajentunut myös kanttaukseen. Kyllä joskus kannattaa olla rohkeakin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Olen samaa mieltä, ilman rohkeutta kokeilla ei voi oppia :)

      Poista

Kiitos kommentista!